Sunday, November 30, 2008

Ketuanan Melayu versi UMNO

(Utusan Malaysia)
Jangan cabar Ketuanan Melayu - Khaled Nordin

KUALA LUMPUR 29 Nov. - Ahli Majlis Tertinggi UMNO, Datuk Seri Mohamed Khaled Nordin menyelar pihak yang cuba mengelirukan konsep ketuanan Melayu dengan membuat kenyataan tidak bertanggungjawab.

Tegasnya, konsep ketuanan Melayu tidak ada kena mengena dengan hubungan tuan dengan hamba tetapi merujuk kepada asal usul negara ini dan kaum pribuminya daripada keturunan Melayu.

''Apa pun dasar yang dibuat oleh kerajaan yang memihak kepada orang Melayu asalnya daripada sejarah itu dan bukan kerana ketuanan Melayu.

''Oleh kerana asal usul rakyat negara ini adalah orang Melayu dan mereka juga merupakan kaum majoriti maka tentulah dasar-dasar kerajaan memberi kelebihan kepada orang Melayu,'' katanya kepada Mingguan Malaysia di sini hari ini.

Beliau mengulas kenyataan Timbalan Presiden MCA, Datuk Seri Dr. Chua Soi Lek yang mendakwa ketuanan Melayu tidak relevan lagi hari ini serta disokong oleh Ketua Wanita MCA, Datin Paduka Chew Mei Fun semalam.

Mohamed Khaled yang juga Menteri Pengajian Tinggi seterusnya mengingatkan pelbagai pihak supaya jangan mencabar ketuanan Melayu hanya kerana melihat orang Melayu seolah-olah berpecah.

''Jangan kerana orang Melayu nampak berpecah disebabkan politik ada pihak sengaja hendak menyerang konsep ketuanan Melayu dan Melayu sebagai kaum induk.

''Jangan salah tafsir dan salah perkiraan dalam perkara ini. Kelemahan dalam parti sendiri hendak dihalakan pula kepada parti orang Melayu,'' tegas beliau.

No comments: